Medewerkers weten de VP steeds beter te vinden, maar is uw VP daar ook klaar voor?

"Sorry, mag ik jullie iets vragen? Ik hoorde jullie praten over vertrouwenspersonen. Ik ben zelf ook al anderhalf jaar vertrouwenspersoon bij mijn organisatie maar afgelopen weekend kreeg ik pas mijn eerste melding. En ik moet eerlijk zeggen, ik slaap er slecht van. Want ik weet niet zo goed hoe ik het moet aanpakken."

Toen ik afgelopen weekend op de boot naar Texel zat schoof spontaan een medereiziger aan in het gesprek dat ik met iemand had die er over nadacht vertrouwenspersoon te worden. En dat zette me wel aan het denken. Want het is geen unieke vraag die deze pesroon had. Een goede vriend van mij vertelde ooit dat hij ook al jaren vertrouwenspersoon was binnen zijn organisatie en nog nooit meldingen had ontvangen. Maar ook dat hij er nooit een opleiding of cursus voor had gevolgd.

Er is afgelopen jaren veel aandacht geweest in de media en het maatschappelijk debat sinds de #metoo beweging, maar ook bijvoorbeeld door affaires bij de Voice, Ajax, DWDD, maar ook in de Tweede Kamer. Het goede hieraan is dat door die aandacht de bereidheid van mensen groter is geworden om zich uit te spreken. Er is sprake van een normalisering als het gaat om je uitspreken over én tegen ongewenst gedrag. En dat is goed. Iedereen heeft recht op een veilige werkplek. En daar hoort ook bij dat je je veilig voelt om je uit te spreken. En daar speelt de VP een belangrijke rol in.

Veel bedrijven hebben tegenwoordig al een vertrouwenspersoon. Sterker, bedrijven zijn vanuit de arbowet tegenwoordig verplicht om degelijke regels en procedures te hebben om een veilige werkomgeving te borgen. Bij een groot aantal, vooral kleinere bedrijven is de vertrouwenspersoon vaak een interne medewerker. En vaak iemand die vanuit goede motivatie die rol belangrijk vindt en vrijwillig de rol graag op zich wil nemen. Maar, helaas, ook vaak iemand die (nog) geen opleiding tot VP heeft gevolgd. Zo ging het gesprek afgelopen weekend dan ook over de aanpak van de VP. Hij wilde de persoon waar de klacht over ging wel even bellen om zijn kant van het verhaal te horen. Hij kende hem immers goed. Tsja, dat is niet helemaal de bedoeling natuurlijk en daar is de melder ook niet mee geholpen. Integendeel.

Goede opleiding is belangrijk. VP is een vak. Maar naast goede opleiding kan het heel fijn zijn om - al dan niet tijdelijk - in aanvulling op de interne VP ook een externe VP aan te stellen. Om enerzijds de drempel voor medewerkers om meldingen te doen te verlagen (in kleinere organisaties kent iedereen elkaar; hoe vrij voel je je om bij je collega binnen te lopen?) en anderzijds om als vertrouwenspersoon - binnen de strenge regels van vertrouwelijkheid en geheimhouding - te kunnen sparren over vragen en dilemma's die vertrouwenspersonen tegenkomen in hun werk.

Het mooie aan de samenwerking die Mireille en ik hebben binnen HvM vertrouwenspersonen is dat we we - naast het feit dat we medewerkers de keuze bieden om hun verhaal bij een man of vrouw te doen - ook samen leren en sparren over dilemma's en vragen die we tegenkomen.

De stap naar een vertrouwenspersoon is vaak al groot genoeg, laten we dan ook zorgen dat er adequate hulp en opvolging geboden wordt als die stap gezet wordt. Laat de VP in uw bedrijf niet de plek zijn waar het vertrouwen van medewerkers nog een keer beschadigd zou kunnen raken....

Over de auteurs

Mireille Hoekstra is LVV gecertificeerd en geaccrediteerd vertrouwenspersoon OOV & integriteit. Ik ben na jaren gewerkt te hebben in commerciële, communicatieve en leidinggevende functies in diverse branches,  een kleine 10 jaar geleden voor mijzelf begonnen als conflict consultant voor zakelijke interpersoonlijke conflicten en als gecertificeerd ademcoach voor ondernemers.
Jeroen van Maarschalkerweerd is LVV gecertificeerd en geaccrediteerd vertrouwenspersoon ongewenste omgangsvormen & integriteit. Ik ben meer dan 25 jaar werkzaam geweest in communicatie- en managementfuncties bij o.m. Universiteit Leiden, consultancy en de afgelopen 15 jaar bij ABN AMRO. Daarnaast ben ik gecertificeerd ademcoach en I.E.T. energetisch coach.